söndag 4 maj 2014

Chembows


Det verkar som om solnedgångarna har fått en ny nyans, en som jag inte riktigt tycker att jag känner igen. En slags underlig grågul nyans.

Det är inte någon jättestor skillnad mot förr, men det märks. Det känns annorlunda, som ett slags ödesmättat, grågult dis över molnen.
Jag har fotograferat många solnedgångar och jag tycker att de har förlorat sin klara lyster. Det är något, som känns konstigt.

Den nedgående solen, och molnen omkring den, får sin färg av att ljuset bryts genom luften så att färgens nyans påverkas av de ämnen (föroreningar) som finns i luften.

Just i denna riktning har många flygplan passerat (där bakom finns en stor flygplats) så det är ju inte så konstigt om luften är påverkad av alla deras utsläpp.
Plus att en del av dem kan lämna spår som ligger kvar någon timme och ombildas till långa, tunna, tvärrandiga "moln", som sedan flyter ihop och blir till tunna skyar.

En dag hade jag ett sådant, stort, tunt, tvärrandigt spår rakt över mig.

Jag vände kameran rakt upp för att ta en bild av mönstret.

När jag sedan tittade på bilden i datorn så var den full av små prickar. Jag gjorde några kraftiga förstoringar av dessa prickar, som nu såg ut som små fibrer, som skimrade som små regnbågar. De var både raka och krokiga.






















Jag tog två sådana foton och eftersom prickarna var helt olika så var det ju inte något skräp på linsen.

Någon timme senare blev det inga prickar på bilderna.


Kembågar

Nu såg jag en bild i en italiensk blogg och där är en "regnbåge" som är som en kort strimma rakt ut från ett moln. Den påminner om mina små fibrer i luften, om man tittar noga.

Se esiste un fenomeno che indica la presenza di metalli nell’aerosol, questo è il gran numero di arcobaleni prodotti dalle scie. Virtualmente sconosciuti prima del 1990, questi brillanti arcobaleni, talvolta definiti archi circumorizzontali o, più comunemente, archi chimici, possono essere osservati regolarmente in concomitanza con le scie.

Man säger att det efter 1990 har kommit en ny typ av glänsande regnbågar som kommer av flygplanens spår och man kallar dem kembågar / kemiska bågar och menar att det tyder på att det finns metaller i luften.

Estratto dal brevetto 5003186 degli Stati Uniti:
Dopo che il microscopico particolato è stato diffuso nell’atmosfera, esso può rimanere in sospensione per più di un anno”.

När partiklarna har spritts ut i atmosfären så kan de hålla sig kvar där mer än ett år.
Avsikten skulle vara att kyla ner jorden.


A method of reducing atmospheric warming due to the greenhouse effect resulting from a layer of gases in the atmosphere which absorb strongly near infrared wavelength radiation, comprising the step of dispersing tiny particles of a material within the gases' layer, the particle material characterized by wavelength-dependent emissivity or reflectivity, in that said material has high emissivities with respect to radiation in the visible and far infrared wavelength spectra, and low emissivity in the near infrared wavelength spectrum,whereby said tiny particles provide a means for converting infrared heat energy into far infrared radiation which is radiated into space.



... horisonten är grå, särskilt i närheten av flygplatser...

....l’orizzonte è ormai perennemente grigio, soprattutto vicino agli aeroporti, almeno dal 1990, ma è evidente che gli aerosol metallici vengono dispersi e rimangono in sospensione.

Det är alltså inte bara jag, som tycker att det är nåt fel på färgen.

A number of chemical additives are used in these fuels including corrosion inhibitors, temperature stabilizers, detergents, and static electricity dissipators. Static dissipators are of particular importance to atmospheric aerosol and environmental research, due to their metal content and their widespread use in commercial and military jet fuel.


Flygbränslet Stadis 450 lär innehålla bariumsalt. Det står på många ställen, men jag hittar inget som verkligen tyder på att det är så.
Human sensitization study results (additional non-SIDS studies) are also available for two members of the category (dinonylnaphthalene sulfonic acid, calcium salt; dinonylnaphthalene sulfonic acid, barium salt). Det är så man skriver.
Based on the available toxicity results, dinonylnaphthalene sulfonic acid, barium salt, appears to be the most biologically active member
of the category.
Biologiskt aktivt? Men man använder bariumsaltet vid kontraströntgen och det lär inte vara giftigt. 

Dinonylnaphthylsulfonic acid is a component of Stadis 450 which is an antistatic agent added to distillate fuels, solvents, commercial jet fuels, and to the military JP-8 fuel to increase the electrical conductivity of the fluid. Fluids with increased conductivity more readily dissipate static charges to mitigate the risk of explosions or fires due to Static Discharge Ignitions
Dinonylnaphthylsulfonic acid by itself does not function as an anti-static additive.


Det är litet olika förslag på det kemiska namnet här: 
dinonylnaphthalene... och Dinonylnaphthyl.... men båda går också under namnet "dinnsa".

I många texter lägger man sedan till "bariumsalt", men jag kan inte hitta något, som säkert säger att dinnsa innehåller detta, så jag tänker att det kanske bara är en gissning och jag tror inte riktigt på det.
Dinnsa är svavelsyra och den syrans bariumsalt är en sten, baryt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Baryt 
Dinnsa blandas i flygbränslet, men jag har svårt att tro att tro att pulvriserad saltsten skulle ingå i bränslet. Däremot så skulle det ju kunna ingå i en annan sprayburk i flygplanet.

Aerosol och bränsle är väl inte detsamma.
Det ena är avsiktligt sprayande (
method of reducing atmospheric warming) och det andra driver motorn.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar